Insults en català

dijous, 22 de gener del 2009 | | |

Avui toca parlar d'una de les coses més interessants de la nostra llengua: els insults.

En qualsevol altre idioma insultar és de mala gent, és malsonant, és de fills de puta,... en català, és un art. Tot seguit us deixo amb alguns exemples que tothom coneix però que no fa servir ningú (o que no surten de TV3):

Carallot: un dels meus preferits i, a més, sona fort (com ha de ser).

Xitxarel·lo, baliga-balaga: També són dels meus preferits. Amb Xitxarel·lo pots quedar com un home i continuar tenint dignitat Si li solteu baliga-balaga a algú vigileu no se'n foti de vosaltres a la cara. Hi ha un cert risc, o quedes com un beneit o com un erudit.

Gamarús: No sé per què, però associo aquesta paraula amb el gegant de Doraemon... serà que ho diria molt, o li deien a ell.

Ximple, beneit, badoc: No són tant estranyes per les sento poc. A veure si espavil·lem i comencem a tractar a la gent amb aquests adjectius en comptes de di'ls-hi "gilipolles".

Tros d'ase, tros de quòniam: També les trobo brillants. Sobretot tros de quòniam. Solta-li a algú això i et quedes amb ell (a no ser, està clar, que contraataqui amb un "doncs tu ets un tros de baliga-balaga", llavors guanya ell).

Babau: Es pot utilitzar també quan no es fan imitacions dels famosos corbs que sortien a Arare.

Capsigrany: Oi que sona bé?

Altres: Galifardeu, bordegàs, tòtil, Borinot, bergant, brètol, pallús, curt de gambals, malxinat, pocavergonya, meuca, nyicris, estaquirot, llondro,...


.

9 comentaris:

  1. Valero Sanmartí says:

    S'hauria de fer JA una plataforma pro-recuperació de l'insult tros de quòniam (amb potes?).
    D'altra banda, sempre he pensat que "bagassa" és una forma molt elegant de dir puta.

  2. Anònim says:

    Talòs, tanoca, cartxofo (et sota? xD), banús, etc.



    xD

  3. Anònim says:

    *sona (no sota)

  4. Hawkins says:

    Aquest no és insult, però es mereix un lloc molt alt en el podi la magnífica expressió "fer veure bous i esquelles".
    D'altra banda, sempre sentiré llàstima que "ramera" no estigui acceptat en català ><.

  5. Sagristana says:

    A mi m'agrada molt l'expresió "és un vet-ho a aquí" que no sé ni s'escriu així.
    És la versió de casa meva per dir és curt de gambals, o com jo diria tonto del cul.
    Tant com m'agrada l'insultari català i tan poc que l'utilitzo... Merci per recordar-me tots aquests insults i fer-me reflexionar una mica.
    A partir de demà els utilitzaré sempre que pugui i/o em plagui.

  6. Black50 says:

    Tens raó !
    Els insults catalans són un art, m'encanten !
    I pel que fa al vídeo d'en Musculman, també molt bó !
    xD
    Records !

  7. Anònim says:

    tros de mapa topogràfic (invenció entre uns amics)

  8. Andreu Martí Bas says:

    m'ha estat molt util, tot i que molts ja els coneixia. per cert, també hi podries afegir "gata maula" o "tita.-bullida", dos dels meus preferits xD

  9. Paraules gruixudes says:

    Als que esteu interessats en coneixer o repassar insults en català d'una manera entretinguda us recomano que visiteu la pàgina següent :
    https://www.facebook.com/lauraVIFO.passio.pel.disseny?ref=tn_tnmn